DAMPAK SMARTPHONE TERHADAP INTERAKSI SOSIAL MAHASISWA ASAL PEDESAAN
Abstract
The use of smartphones in Indonesia is increasing, including in Kupang City, which affects the pattern of human social interaction with other humans in real and virtual encounters. This study aims to analyze the impact of smartphones on the interaction patterns of students from rural areas in Kupang City. The paradigm used in this study is constructivistic to focus on subjective understanding and individual experience with a qualitative approach. The method is a case study by taking data from 9 appropriate informants to obtain data through interviews in March-May 2023. The results showed: first, there was a change in students' misconceptions in using smartphones. Second, social interactions use smartphones as imitation and imitation, third but due to the disappearance of real space and virtual face boundaries, dissociative interactions shift to associative interactions that make students aware of using smartphones wisely. The implication of this research is the need to increase digital literacy among the younger generation
Keywords: Misconceptions of Rural Students; Smartphones and their impact; rural areas
Abstrak
Penggunaan smartphone di Indonesia semakin meningkat, termasuk di Kota Kupang, yang mempengaruhi pola interaksi sosial manusia dengan manusia lain dalam pertemuan nyata maupun virtual. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dampak smartphone terhadap pola interaksi mahasiswa yang berasal dari daerah pedesaan di Kota Kupang. Paradigma yang digunakan dalam penelitian ini adalah konstruktivistik yang berfokus pada pemahaman subjektif dan pengalaman individu dengan pendekatan kualitatif. Metode yang digunakan adalah studi kasus dengan mengambil data dari 9 informan yang sesuai untuk mendapatkan data melalui wawancara pada bulan Maret-Mei 2023. Hasil penelitian menunjukkan: pertama, terjadi perubahan miskonsepsi siswa dalam menggunakan smartphone. Kedua, interaksi sosial menggunakan smartphone sebagai imitasi dan peniruan, ketiga namun karena hilangnya batas ruang nyata dan wajah virtual, interaksi disosiatif bergeser menjadi interaksi asosiatif yang menyadarkan siswa untuk menggunakan smartphone secara bijak. Implikasi dari penelitian ini adalah perlunya peningkatan literasi digital di kalangan generasi muda
Kata Kunci: Miskonsepsi Mahasiswa Pedesaaan; Smartphne dan Dampaknya; Pedesaan
Full Text:
PDFReferences
Alparslan, C., Tekkaya, C., & Geban, Ö. (2003). Using the conceptual change instruction to improve learning. Journal of Biological Education, 37(3), 133–137. https://doi.org/10.1080/00219266.2003.9655868
Amalia, A. D., & Syawie, M. (2016). Pembangunan Kemandirian Desa Melalui Konsep Pemberdayaan: Suatu Kajian Dalam Perspektif Sosiologi. Sosio Informa, 1(2), 175–188. https://doi.org/10.33007/inf.v1i2.146
Andayani, T. dk. (2020). Pengantar Sosiologi. Yayasan Kita Menulis. https://books.google.co.id/books?id=umLLDwAAQBAJ&printsec=copyright&hl=id#v=onepage&q&f=false
Andriana, W. S., Natsir, M., & Valiantien, N. M. (2018). Social Process in the Formation of Dre Parker’s Character in Karate Kid Film (2010). Jurnal Ilmu Budaya, 2(1), 1–16.
APJII. (2020). Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia (APJII). https://blog.apjii.or.id/index.php/2020/11/09/siaran-pers-pengguna-internet-indonesia-hampir-tembus-200-juta-di-2019-q2-2020/
Arifin, B. S. (2015). Psikologi Sosial. CV Pustaka Setia.
Bagong, S. J. D. N. (2004). Sosiologi Teks Pengantar dan Terapan. Kencana Media Group.
Bardis, P. (1979). Social Interaction and Social Processes. Toledo University, Toledo , Ohio, USA. https://www.jstor.org/stable/41886414
Basit, A., Purwanto, E., Kristian, A., Pratiwi, D. I., Krismira, Mardiana, I., & Saputri, G. W. (2022). Teknologi Komunikasi Smartphone Pada Interaksi Sosial. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1), 1–12. https://doi.org/10.30656/lontar.v10i1.3254
Blöte, A. W. dkk. (2015). Social anxiety and phobia in adolescents: Development, manifestation and intervention strategies. In Social Anxiety and Phobia in Adolescents: Development, Manifestation and Intervention Strategies. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16703-9
Blumer, H. (1986). Symbolic interactionism perspective and method (University). https://books.google.co.id/books?id=HVuognZFofoC&printsec=frontcover&source=gbs_atb#v=onepage&q&f=false
Brown, David E & Clement, J. (1989). Overcomgin misconceptions via analogical reasoning: abstract transfer versus explanatory model construction. Instructional Science, 24(1), 71-78237–78261.
Chang, K., Li, X., Zhang, L., & Zhang, H. (2022). A Double-Edged Impact of Social Smartphone Use on Smartphone Addiction: A Parallel Mediation Model. Frontiers in Psychology, 13(February), 1–10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.808192
Chronis, I. (2010). SosialCircuits: A Platform for Measuring Social Interaction using Smartphone. 1–47.
Committee on Undergraduate Science Education. (1997). Misconceptions as Barriers to Understanding Science. National Academy Press.
Fikriaji, M. B. (2022). Dampak Penggunaan Smartphone terhadap Pola Interkasi Di SMPN 4 Tangerang Selatan di Masa Pandemi COVID 19. In הארץ (Vol. 2, Issue 8.5.2017).
Gladden, D. (2018). The effects of smartphones on social lives: How they affect our social interactions and attitudes. OTS Master’s Level Projects & Papers, 1–37. https://digitalcommons.odu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1590&context=ots_masters_projects
Hakim, A. (2021). Adaptasi dan komunikasi mahasiswa asal papua dalam interaksi sosial di kota malang. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(5), 405–413. https://doi.org/10.25139/jkp.v5i5.4029
Hermansyah. Aqil, M. (2022). Pola Interaksi Sosial Masyarakat Pendantang Dengan Masyarakat Lokal (Studi Kasus Di Kelurahan Mangasa Kecamatan Tamale Kota Makassar). Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 177–185.
Jamaludin, A. N. (2015). Sosiologi Perdesaan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Koentjaraningrat, R. (2001). Masyarakat Desa di Indonesia,. Lembaga Penerbit FEUI.
Little, W. (2016). Introduction to Sociology – 2nd Canadian Edition. BCcampus. https://opentextbc.ca/introductiontosociology2ndedition/chapter/chapter-22-social-interaction/
Marsal, A., & Hidayati, F. (2017). Pengaruh smartphone dengan interaksi sosial. Jurnal Ilmiyah Rekayasa Dan Manajemen Sistem Informasi, 3(1), 78–84. http://dx.doi.org/10.24014/rmsi.v3i1.3529
Narwoko, J Dwi dan Suyanto, B. (2013). Sosiologi Teks Pengantar dan Terapan. Kencana Prenada Media Grup.
Nurhikma. (2020). Pengaruh penggunaan smartphone terhadap interaksi sosial murid kelas tinggi mis rembon kecamatan rembon kabupaten tana toraja. Studi, Program Guru, Pendidikan Dasar, Sekolah Keguruan, Fakultas Ilmu, D A N Makassar, Universitas Muhammadiyah, 1–88.
Ritzer, G. dkk. (2019). Teori Sosiologi Modern. Kencana Prenada Media Grup.
Santoso, E. (2012). Teori Komunikasi. Graha Ilmu.
Selahattin, G., & Serhat, K. (2006). Physics teachers opinion towards physics instruction activities and content of physics textbooks. Journal of Turkish Science Education, 3(1), 2006.
Şen, Y. (2015). Effect of Smartphones on Students’ Social Life. https://www.researchgate.net/publication/314151237_Effect_of_Smartphones_on_Students_Social_Life
Sinapoy, A. S., Putri, K. Y. S., Sunarsi, R., Dirgahayu, D., Hasmani, T., Sari, I. M., Asha, A. N., Saputra, R., Lestari, P. A., & Amelia, L. (2022). Pemanfaatan Handphone Pada Masyarakat Pedesaan Di Desa Sukataris Kabupaten Cianjur. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 19(1), 123835. http://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/view/71%0Ahttp://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/download/71/71
Soekanto, S. dan, & Sulistyowati, B. (2017). Sosiologi Suatu Pengantar. Raja Grafindo Persada.
Sugiono, S. (2022). Data Storytelling sebagai Bentuk Komunikasi Bisnis pada Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Bisnis, 7(2), 262–280. https://doi.org/10.36914/jikb.v7i2.575
Suryabrata, S. (2000). Metodologi Penelitian. Rajawali Pers.
Syahrah, I. S. dk. (2019). Pergeseran Pola Interaksi Sosial (Studi Pada Masyarakat Banggae Kabupaten Majene). Phinisi Integration Review, 3(2), 138–149. https://scholar.google.co.id/scholar?q=Pergeseran+Pola+Interaksi+Sosial+(Studi+Pada+Masyarakat+Banggae+Kabupaten+Majene)&hl=en&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart
Umiarso, E. (2014). Interaksionisme Simbolik dari Era Klasik Hingga Modern. Penerbit Rajawali Pers.