PEMBENTUKAN HABITUS SISWA CI/BI DALAM KELAS AKSELERASI (STUDI KASUS SMA NEGERI 65 JAKARTA)

Rahmat Saehu

Abstract

The fast learning system and the demands of academic achievement in the accelerated program have implications on the formation of CI / BI student habitus in the acceleration class. This study aims to describe the formation of CI / BI student habitus in the acceleration class. The research method used is qualitative with case study approach. Research location at SMA Negeri 65 Jakarta, Kebon Jeruk, West Jakarta Municipality. Informants in this study amounted to eight people consisting of students of acceleration classes and regular classes and teachers associated with the program. Technique of collecting data in this research is by interview and observation. The validity of the data uses the validity of sources and methods with Miles and Huberman’s interactive analytical model techniques. The results showed that the habitus that formed during the acceleration program, among others, manifested in discipline, diligent and competitive attitude.

 

Keyword: Acceleration, Gifted-Talented, Habitus    

 

Abstrak

Sistem pembelajaran yang sangat cepat serta tuntutan prestasi akademis dalam program akselerasi berimplikasi pada pembentukan habitus siswa CI/BI di kelas akselerasi. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pembentukan habitus siswa CI/BI pada kelas akselerasi. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Lokasi penelitian di SMA Negeri 65 Jakarta, Kebon Jeruk, Kotamadya Jakarta Barat. Informan dalam penelitian ini berjumlah delapan orang yang terdiri dari siswa-siswi kelas akselerasi dan kelas reguler serta guru-guru yang terkait dengan program tersebut. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini ialah dengan wawancara dan observasi. Validitas data menggunakan validitas sumber dan metode dengan teknik analisis model interaktif Miles dan Huberman. Hasil penelitian menunjukan bahwa habitus yang terbentuk selama mengikuti program akselerasi antara lain terwujud dalam sikap disiplin, tekun dan kompetitif.

 

Kata Kunci: Akselerasi, CI/BI, Habitus.

Full Text:

PDF

References

Bourdieu, Pierre, 1990, In Other Words: Essay Toward a Reflexsive Sociology, Cambrige UK: Polity Press.

Damanik, Alysa Stivanie Kania. 2015. Psikodrama Untuk Menurunkan Tingkat Stres Pada Siswa Akselerasi. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan ISSN: 2301-8267, Vol. 03, No.02.

Feldhusen, J.F., Proctor, T.B., Black, K.N. 1986. Early admission of selected children to elementary school: A review of the literature. Journal of Educational Research, 80(2), 70–76.

Hawadi, Reni Akbar. 2001. Psikologi Perkembangan Anak Mengenal Sifat,. Bakat, Dan Kemampuan Anak. Jakarta: Grasindo

Hawadi, Reni Akbar. 2004. Akselerasi A-Z, Program Percepatan Belajar dan Anak. Berbakat Intelektual. Jakarta: Grasindo

Miles, M. B and Huberman, A. M .1984. Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. Michigan University: Sage Publications.

Mulyasa, E. 2004. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: PT. Rosda Karya.

Southern, W. T dan Jones, E. D. 1991. Academic Acceleration: Background and Issues. Dalam Southern, W. T dan Jones, E. D. (editor). The Academic Acceleration of Gifted Children. New York: Teachers College.

Yin, Robert K. 2014. Case Study Research: Design and Methods. (5th Edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications

Refbacks

  • There are currently no refbacks.