THE IMPLEMENTATION OF TEACHING-LEARNING JAVANESE LANGUAGE (FAIRY TALE STORY) BASED ON HONEST CHARACTER EDUCATION IN CURRICULUM 2013

Prima Veronika, Budhi Setiawan, Nugraheni Eko Wardani

Abstract

The study aimed to discuss the implementation of teaching-learning Javanese language (fairy tale story) based on honest character education in the curriculum 2013. The type of this research is qualitative research with single case study approach. The results showed that teaching-learning Javanese language (fairy tale story) can instill honest character education through role playing learning model with scientific approach. The steps of learning model role playing with scientific approach include role playing activities based on observing activities, asking questions, gathering information, associate, try, and communicate.

Keywords

Teaching-Learning; Javanese Language; Fairy Tale Story; Honest Character Education, Curriculum 2013

Full Text:

PDF

References

Daryanto. 2014. Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.

Direktorat Ketenagaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan. 2012. Kerangka Acuan Pendidikan Karakter.

Kementerian Pendidikan Nasional. 2011. Panduan Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan Perbukuan.

Majid, Abdul dan Dian Andayani. 2012. Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Moleong, Lexy J. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyana, Deddy. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif: Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Peraturan Gubernur Jawa Tengah Nomor 57 Tahun 2013.

Permendikbud Nomor 20 Tahun 2016 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Permendikbud Nomor 21 Tahun 2016 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah.

Permendikbud Nomor 81a Tahun 2013 Tentang Implementasi Kurikulum.

Samani, Muchlas dan Hariyanto. 2013. Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Soetantyo, Sylvia Primulawati. 2013. Peranan Dongeng dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Volume 14, Nomor 1, hal. 44-51.

Sumarlam et.al. 2014. Widya Utama Basa Jawa 1; Kanggo Kelas I SD/ SDLB/ MI. Surakarta: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Uno, Hamzah B. 2008. Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Wardani, Lulu’ Sukma et.al. 2016. Rekonstruksi Penanaman Nilai Pada Anak Melalui Modifikasi Dongeng. Jurnal Psikoislamika, Volume 13 Nomor 2.

Wibowo, Agus. 2013. Pendidikan Karakter Berbasis Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wiyani, Novan Ardy. 2013. Konsep, Praktik, dan Strategi Membumikan Pendidikan Karakter di SD. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.