Strategi Bersaing Produk Gethuk Dengan Pendekatan Competitive Profile Matrix (Studi Kasus di UKM Gethuk Semar di Kabupaten Karanganyar)

Muhammad Dafa Ramadhan Putra Amadya

Abstract

ABSTRACT: Gethuk Semar products are the pioneers of gethuk in Dikaranganyar Regency, therefore there is a lot of competition faced by this Gethuk Semar SME. This study aims to determine the characteristics, determining success factors, competitive position, competitive strategy of Gethuk Semar SMEs. The basic method of this research is descriptive analytical. The research location is UKM Gethuk Semar. The analytical tool used in this study is the competitive profile matrix (CPM). The product characteristics of Gethuk Semar have a sweet and savory taste, have a soft texture, but do not have a distinctive aroma and after taste. Gethuk Semar products have a box shape and size and are consistent, bone white but the selling price tends to be expensive compared to its competitors.  The taste factor has the highest weight value with a weight value of 0.1408395 while the lowest factor is the product description and product shape/size with a weight value of 0.0 78237. Competingcompetitor Gethuk Semar is in second place with a score of 7.1306478. The first position is occupied by Gethuk Take with a value of 7.77982217. The results of the CPM analysis formulated four strategies, namely product evaluation and market research, making production SOPs, improving layouts, and updating packaging.

 ABSTRAK: Produk Gethuk Semar merupakan pelopor gethuk yang ada di Kabupaten dikaranganyar maka dari itu terdapat banyak persaingan yang dihadapi oleh UKM Gethuk Semar ini. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui karakteristik, faktor penentu keberhasilan, posisi bersaing, strategi bersaing UKM Gethuk Semar. Metode dasar penelitian ini adalah deskriptif analitis. Lokasi penelitian yaitu UKM Gethuk Semar. Alat analisis yang digunakan dalam penelitian ini yaitu competitive profile matrix (CPM). Karakteristik produk dari Gethuk Semar memiliki rasa yang manis dan gurih, memiliki tekstur yang lembut, namun tidak memiliki aroma dan after taste yang khas. Produk Gethuk Semar memiliki bentuk dan ukuran bulat dan konsisten, warnanya putih tulang namun harga jualnya cenderung mahal dibandingkan pesaingnya. Faktor rasa memiliki nilai bobot yang tertinggi dengan nilai bobot 0,1408395 sedangkan faktor terendah adalah deskripsi produk dan bentuk/ukuran produk dengan nilai bobot 0,078237. Posisi bersaing Gethuk Semar berada di posisi kedua dengan nilai 7,1306478. Posisi pertama diduduki oleh Gethuk Take dengan nilai 7,77982217. Hasil analisis CPM yang dilakukan merumuskan empat strategi yaitu evaluasi produk dan riset pasar, pembuatan SOP produksi, perbaikan layout, dan memperbarui kemasan.

 

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.