Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, Vol 8, No 3 (2025)

Pembelajaran Menulis Iklan Menggunakan Media PosterMyWall

Fellicya Dian Lorenza Edi Saputri, Anisa Ulfah, Hendrik Furqon

Abstract


This study aims to describe the planning, implementation, and learning outcomes of writing advertising texts using PosterMyWall media integrated with the Project Based Learning (PjBL) method in class VIII students of Raudlatul Muta'allimin Babat Junior High School. The background of this study is the low level of students' advertising text writing skills characterized by limited word variations, persuasive sentences, and visual appeal. PosterMyWall media, with intuitive design features, and PjBL, which encourages independence and collaboration, are hypothesized to overcome these problems. This study used a descriptive qualitative approach with data collection techniques of interviews, tests, and documentation. The subjects of this study were 31 students of class VIII of Raudlatul Muta'allimin Babat Junior High School. The results of the study showed that comprehensive learning planning, structured implementation, and utilization of PosterMyWall with PjBL effectively improved students' advertising text writing skills, with most students reaching the minimum completion criteria (KKM) of 75. The implications of this study emphasize the importance of media innovation and learning methods in improving students' language competence in the digital era.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan perencanaan, pelaksanaan, dan hasil pembelajaran menulis teks iklan menggunakan media PosterMyWall yang diintegrasikan dengan metode Project Based Learning (PjBL) pada peserta didik  kelas VIII SMP Raudlatul Muta’allimin Babat. Latar belakang dari penelitian ini adalah rendahnya keterampilan menulis teks iklan siswa yang ditandai oleh keterbatasan variasi kata, kalimat persuasif, dan daya tarik visual. Media PosterMyWall, dengan fitur-fitur desain yang intuitif, dan PjBL, yang mendorong kemandirian dan kolaborasi, dihipotesiskan dapat mengatasi permasalahan tersebut. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data wawancara, tes, dan dokumentasi. Subjek penelitian ini adalah  31  peserta didik  kelas VIII SMP Raudlatul Muta’allimin Babat. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa perencanaan pembelajaran yang komprehensif, pelaksanaan yang terstruktur, dan pemanfaatan PosterMyWall dengan PjBL secara efektif meningkatkan keterampilan menulis teks iklan siswa, dengan sebagian besar siswa mencapai kriteria ketuntasan minimal (KKM) 75. Implikasi penelitian ini menekankan pentingnya inovasi media dan metode pembelajaran dalam meningkatkan kompetensi berbahasa siswa di era digital.